Què esmorzem? Posem l’atenció en prevenir embolcalls

Divendres, 10 de gener de 2020

Què esmorzem / Què deixem és un projecte educatiu de la Mancomunitat La Plana adreçat als centres educatius dels municipis mancomunats i emmarcat en el Pla supramunicipal de prevenció de residus municipals 2019-2022 que promou la reflexió i la prevenció de residus.

Dins la programació d’activitats de la Setmana europea de la prevenció de residus, un total de 1400 alumnes des d’educació infantil fins a secundària, de set centres educatius (Mossèn Cinto de Folgueroles, Escola de Muntanyola, Farigola de Seva, Les Pinediques de Taradell, Vedruna de Tona, Institut de Tona i Els Castanyers de Viladrau) van participar d’aquesta activitat per aconseguir fomentar hàbits d’ús eficient dels recursos i avançar cap al residu zero.  

La proposta ducativa es basa en fer un recompte gràfic de la quantitat i la tipologia de les deixalles generades a l’hora d’esmorzar durant una setmana. Cada dia cada nen o nena enganxa un adhesiu al comptador de residus (en forma de capsa de pizza) i un altre del mateix color al pòster sorpresa. Al passar els dies va creixent el comptador de residus i revelant la imatge amagada fins a obtenir uns resultats molt visuals.

Els resultats de l’activitat, que es mostren a continuació, són molt bons i demostren que hi ha una alta conscienciació en la prevenció de residus tot i que encara es poden millorar per aconseguir eliminar totalment els residus dels esmorzars. La fracció que presenta un percentatge més elevat amb un 68% és sense residus o compostables (restes orgàniques i paper de cel·lulosa). El 32% restant són residus que es podrien evitar: els residus de paper representen un 13%, els de plàstic un 12%, el paper d’alumini un 5% i els brics un 2%.  

Els participants han valorat l’activitat molt positivament i han fet algunes reflexions per seguir millorant i aconseguir reduir totalment els residus de l’esmorzar:

  • Portar les coses sense embolicar, a la carmanyola.
  • Fer servir més la carmanyola o l’embolcall reutilitzable.
  • Parlar amb els pares i mares i demanar-los que ens facin un esmorzar que no tingui residus.
  • Preparar l’esmorzar amb els pares i ajudar-los.
  • Utilitzar menys plàstic portant envasos reutilitzables.
  • No fer servir mai paper d’alumini.
  • No portar tan plàstic i vetllar més pel medi.
  • Portar fruita, portar menjar sense embolicar i posar-ho a la carmanyola.
  • Tots tenim consciència, però alguns no la fan servir.
  • Disminuir les deixalles de plàstic i portar boc’n’roll.
  • Podríem evitar portar tants iogurts beguts, o posar-los en una cantimplora petita. Hauríem de no portar sucs, porten molt sucre.
  • No embolicar l’entrepà amb film. Parlar amb els pares i els avis.
  • Ficar líquids a dins de la cantimplora.
  • Portar els iogurts amb envasos de vidre.
  • Dir als pares que no comprin més paper d’alumini.
  • Hem de reduir el consum de plàstic.
  • Si comprem aliments industrials mirar quin embolcall porten, per comprar el més sostenible.
  • Cal cuidar el planeta. Ens agrada cuidar la natura.
  • Comprar iogurts amb pots de vidre. Comprar iogurts grans. Fer iogurts a casa.
  • Podem intentar canviar costums i no portar tant alumini.
  • Els alumnes que porten alumini ja no en portaran, i els que porten brics en reduiran el consum.
  • Congelar els entrepans amb bosses de plàstic reutilitzables.
  • Eliminar completament l’alumini i els brics. Alguns compraran el boc’n’roll als de 4t d’ESO.

El projecte Què esmorzem / Què deixem es complementa amb recursos educatius en línia per ampliar i aprofundir en la temàtica de la prevenció de residus.

Al llarg del curs altres escoles vincularan la proposta als seus projectes educatius sobre salut i sostenibilitat.

Educació Ambiental

Darrera actualització: 10.01.2020 | 14:14