La desena edició del Projecte Perfils està en marxa als centres d’educació secundària de la Mancomunitat La Plana.
Es tracta d’un projecte educatiu impulsat pel Pla de Convivència de la Mancomunitat La Plana centrat en la interculturalitat i el coneixement de la diversitat cultural al territori, amb l’objectiu d’apropar el fet migratori al jovent. Durant aquests 10 anys hi han participat l’alumnat de 2n o 3r d’ESO de l'Institut Taradell, l'Institut Tona i l’Escola Vedruna de Tona.
Fa uns dies que ha conclòs la primera fase del projecte que consta d’un treball a les aules amb xerrades i tallers per explicar a l’alumnat que participa a l’edició d’enguany les causes i les conseqüències de la immigració, els prejudicis i els estereotips.
La segona fase, que distingeix aquest projecte d'altres, seran les entrevistes que els nois i noies faran a persones que han experimentat un procés migratori i que seran enregistrades en vídeo i editades. L’any passat es van fer una cinquantena d’entrevistes, que se sumen a les que s’han anat fent els darrers 10 anys, i que es poden veure al canal de YouTube MANCOPLANA.
Gràcies a aquest projecte els i les nostres joves descobreixen de primera mà un món que tenien a tocar i s’hi acosten des d’una vessant reflexiva i humana, que els deixa l’empremta d’un canvi en la mirada, a la diversitat present a la nostra societat.
Durant el desenvolupament del projecte hi intervenen quatre professionals: la professora o professor, el tècnic de convivència de la Mancomunitat La Plana que coordina i lidera el projecte, un professional de SOS Racisme i d'origen estranger que fa una de les xerrades i una professional del camp audiovisual responsable de l'enregistrament i del muntatge final de les entrevistes.
El projecte s’inicia amb una xerrada de presentació del projecte i una sessió temàtica de com fer una entrevista. Més endavant tenen lloc les xerrades/tallers i dinàmiques entorn les dades i causes socials, demogràfiques i econòmiques del fet migratori, els estereotips, prejudicis i rumors que hi ha entorn la immigració.
Així mateix, els i les alumnes, organitzats en grups de 4 a 5, escolliran i contactaran amb una persona que ha emigrat del seu país d’origen i, després de preparar una entrevista a l’aula, l’entrevistaran fora de l’horari escolar acompanyats per la professional que l’enregistra.
El treball conclourà amb el visionat dels vídeos, ja editats, a cada una de les aules, on s’aprofitarà per fer un col·loqui per posar en comú tot allò que han après del fet migratori, de les persones que han conegut i els seus països d'origen.
Enguany en motiu del 10è aniversari està previst fer una cloenda extraordinària abans de l’estiu amb alguna sorpresa.
Pla de Convivència