Aquest curs 2018-2019 ha tingut lloc la 2a edició del Projecte d'intercanvi virtual d'experiències al voltant dels residus entre escoles de Catalunya i de Bolívia.
Hi han participat un total de 80 alumnes d'educació primària de dues escoles dels municipis de la Mancomunitat La Plana: l'escola Mossèn Cinto de Folgueroles (3r de primària) i l'escola El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer (cicle mitjà i superior de primària). De Bolívia hi ha participat dues escoles del Departamento de Cochabamba: la Unidad Educativa José Melchor Cuadros del municipi de Vinto i la Unidad Educativa Divino Niño del municipi de Tiquipaya.
L'objectiu principal del projecte ha estat establir un intercanvi d'experiències a través de vídeos entre escolars dels dos països que ha permès conèixer una realitat diferent a la pròpia tant a nivell cultural com pel que fa referència a la prevenció i la gestió de residus. També ha servit per prendre consciència que la prevenció i gestió de residus és un problema global pel qual han de vetllar tots els països, i per reflexionar sobre les actuacions i compromisos a assumir assumir a nivell individual i col·lectiu per millorar la salut del planeta.
L'intercanvi s'ha realitzat entre els mesos de març i juny del 2019 i ha consistit en una proposta educativa transversal i interdisciplinària que ha treballat continguts de les àrees de llengua castellana, de coneixement del medi natural i del medi social i cultural, i d'educació en valors socials i cívics; i competències com la digital i la comunicativa lingüística i audiovisual. El treball s'ha estructurat en tres blocs temàtics de continguts, i de cada bloc n'ha resultat un vídeo:
Qui som? Els alumnes es presenten i expliquen com és el seu país, el seu poble i la seva escola, aprofundint en aspectes com la geografia, la cultura, la llengua, el patrimoni, etc. Els vídeos resultants d'aquest primer bloc:
Què fem? Els alumnes expliquen les accions que es porten a terme al municipi i a l'escola per millorar la gestió i la prevenció dels residus. Aspectes com el sistema de recollida selectiva de residus porta a porta, la recollida a les aules i al pati, accions per afavorir la prevenció i la reutilització, etc. Els vídeos resultants d'aquest segon bloc:
Ens comprometem! Els alumnes reflexionen sobre la problemàtica ambiental que representa la generació de residus a escala local i mundial i decideixen quines accions i compromisos individuals i col·lectius volen portar a terme per millorar la salut del planeta. També reflexionen sobre allò que més els ha agradat de participar en aquest projecte i quines coses han après dels seus companys. Les escoles d'aquí i d'allà s'envien vídeos i cartes amb les seves reflexions, compromisos i idees de tot allò que han après i que volen millorar:
Els alumnes catalans han pogut fer-se a la idea de com és Bolívia i com es fa la gestió de residus en aquest país de l'Amèrica del Sud, i s'han adonat que malgrat algunes diferències, a un país tan llunyà com és Bolívia també es vetlla pel reciclatge i pel medi ambient. A més, s'han sorprès positivament de la gran quantitat d'accions que porten a terme per millorar la gestió i prevenció de residus, com fer compostatge familiar o tenir guardians que vetllen per la neteja de l'escola. S'han adonat que comparteixen inquietuds semblants per tal de millorar la salut del planeta.
L'experiència ha estat valorada molt positivament per tots els participants per haver estat una oportunitat d'aprenentatge única i molt enriquidora.
Aquest projecte d'intercanvi escolar és una de les accions que es porten a terme en el marc del projecte Consolidació i Expansió de la Recollida Selectiva, el Compostatge i Reciclatge a Bolívia, que lidera l'Associació de municipis catalans per a la recollida selectiva porta a porta amb el suport de la Diputació de Barcelona, i la col·laboració de la Mancomunitat La Plana i l'Agència de Residus de Catalunya (ARC). Aquesta iniciativa parteix de la col·laboració prèvia que l'ARC i l'Agència Catalana de Cooperació tenen des del 2007 amb el Ministeri de Medi Ambient i Aigua de Bolívia, a través d'un Programa de Cooperació en l'àmbit de la gestió de residus.
La primera edició del projecte va tenir lloc la primavera del 2018 i va ser una experiència pilot molt ben valorada en què hi va participar l'escola El Gurri de Taradell.
Educació Ambiental - Àrea de Medi Ambient